Mormor är uppe hos fåglarna

Vi satte oss i soffan alla tre , tände ett ljus i fönstret.
Sa till ellen att mamma och mammis har och är ledsna för att mormor Carina har gått bort och inte finns hos hos nå mera. Att hon nu var uppe i himelen.

Att ljuset är för henne , vi ställde sedan dit ett kort på henne brevid ljuset.
Vilket ellen sa- vi kan titta på kortet så blir vi glad igen.

Sedan så gjorde jag en ritövning med henne, vi ritade av hennes kropp. Sedan tog jag fram färgerna
blå,röd,svart och gul.
Gav henne en krita i taget som hon fick fritt rita på sin kropp hur hon ville. Hon ritade då:
Blå i ansiktet
Svart i händerna
Röd i magen
Gul i fötterna.

När vi ritade andra henne satte jag känslor på färgerna och hon fick göra om proceduren.

Det är så facinerande hur en 3åring är medveten om sin kropp och känslor. Känndes så befriande för henne att nu få sätta ord på sina känslor som hon kännt de senaste dagarna. Vi valde att inte berätta på en gång då vi var i sådan chock själva så vi inte hade mött henen på ett bra sätt.

Efter så ville hon sätta sig i soffan igen och fråga varför mormor är uppe hos fåglarna , -jag vill ju att hon ska vara hos oss!

Sedan tar hon kortet på mormor och sätter nere på golvet så mormor kan titta hur fint hon ritat.

Kommer aldrig glömma denna fina stund vi delade! Kärlek


Kommentarer
Postat av: Petra

Jösses, blir alldeles tårögd.



Hur kan ett så stort hjärta rymmas i en så liten kropp?



Skickar MASSOR med bamsekramar till er allihopa!

2009-09-16 @ 22:52:38
URL: http://ikigai.blogg.se/
Postat av: Pierre

"Sedan tar hon kortet på mormor och sätter nere på golvet så mormor kan titta hur fint hon ritat."



Blev helt tagen av just den meningen..

Finns inte en minsta tvekan om att hon tittade ner och såg vad fint hon ritat. Barn är underbara.

...och tänk om ändå fler hade sådana fina föräldrar som ni är.



Du är duktig på att uttrycka dig Pia, jag kan riktigt se vad du beskriver framför mig fastän jag inte var där.



Kram på er

2009-09-17 @ 00:06:52
Postat av: Anonym

Fina, fina Ellen. Bra att veta, att om det är något man funderar över så kan man alltid fråga henne. Hon har koll på läget den tjejen!

2009-09-17 @ 17:31:39
Postat av: pia

tack för era varma tankar det värmer själen på mig! massor.

tack pierre tack

2009-09-18 @ 07:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0