Tuffa till sig


Idag blir det buslandet för hela familjen:)
Ett bra ställe att träna på att "tuffa till sig"
Ska bli super skoj! , vi tränar en del nu me ellen att "tuffa" till sig ta för sig mer.
Inget måste såklart från vår sida men självklart vill vi att hon ska bli mer självständig och trygg i sig själv.

Ellen är otroligt smart formelerar sig som
alldeles nyss när jag var på affären el
det ska jag komma ihåg 
m.m
Samt har kunnat prata med ett väldigt brett ordföråd sedan hon var lill liten.
Samt är logiskt tänkande och har lätt för siffror och bokstäver.

På dagis där detta "tuffa till sig" kommer ifrån så tror jag inte att de riktigt fattat och möter henne på hennes nivå.
Samt att vi blir bemöta med jaja så säger alla föräldrar att deras barn är unika samt att vi ev pressar henne till en högre nivå. Vilket vi absolut ej har gjort el kommer att göra , men om vi ser att hon tycker nåt är roligt så självklart uppmuntrar vi henne. Men ett barn ska få vara barn punk slut.
ex de har arbetsmatrial på dagis bla pussel, vi berättade att hon lägger 25-40bitars helt själv hemma som hon väljer själv att göra samt att hon tycker om mycket.
Fick till svar att de skulle hämta nåt pussel från stora avdelningen till henne , när jag kom och hämtade satt ellen tillsammans med fröken med ett 10bitars, ellen såg motlig road ut.

Ellen förstår massa , lite för mycket för vad hon ska kunna för sin ålder. Då menar jag med att världen kan bli lite läskigt om man e så liten och förstår så mycket varpå hon då helt enligt mig helt naturligt kan backa då och då och känna sig otryg och är nära fröknarna på dagis.

Ang att hon vill vara nära fröknarna har vi fått höra mycket från dagis,
tankarna går hos en annan , vad har vi gjort för "fel" då hon inte vill vara med andra barn m.m
Men en annan sida hos mig säger det är med de vuxna hon kan prata och diskutera och berätta.
Men samtidigt vill jag ju inte att hon ska bli en ensam varg och inte kunna vara social med andra barn för de e ju mega viktigt.

Många tankar och funderingar så har nu på fredag ett möte med fröken vi trivs bäst med för att få ventilera lite.

Herre gud gick detta och läsa ? känns som jag tänker så mycket och kanske har skrivit halva tankar men har hela i huvudet. *S*

Hur som helst buslandet e ett toppen ställe för ellen att utmana sig själv i att klara av fysiska saker och få vara busig och springa iväg och upptäcka världen själv.

De e inte lätt detta me föräldraskap, men både jag och fru gör ett riktigt bra jobb :)
Har ju världens häftigaste tjej

Kommentarer
Postat av: Petra

Jag tycker att ni gör ett helt fantastiskt jobb som mamma och mammis!



Och Ellen är så imponerande duktig!



Kan inte förstå var dagispersonalen får det ifrån, att ni skulle pressa henne. Dålig stil också att bara ta fram ett pussel, utan att (som jag fattar det) fråga Ellen om hon vill lägga pussel. Det är ju verkligen att pressa henne.



Jag är säker på att allt kommer att ordna sig :)



Mångra kramar till er!

2009-02-23 @ 14:04:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0